Vroegsignalering financiële risico’s - Voorkomen is beter dan failliet gaan
Adviezen en ervaringen van het Waarborgfonds, een bestuurder en een zorgverzekeraar

Deze digitale themabijeenkomst zal gaan over het tijdig signaleren van financiële risico’s in de zorgsector en welke maatregelen daarvoor getroffen kunnen (moeten) worden. Met andere woorden: hoe wordt een faillissement voorkomen. Berichten over zorginstellingen in financieel zwaar weer blijven het nieuws domineren. Naast het omvallen van zorgorganisaties draaien sommige instellingen verlies. In de kern betekent compliance het signaleren van belangrijke risico’s en het treffen van maatregelen om deze risico’s te ondervangen. In deze bijeenkomst zullen (ervarings)deskundige sprekers ingaan op het tijdig leren herkennen van de belangrijkste risico’s die uiteindelijk kunnen leiden tot financiële problemen.

Wanneer
25 maart 16.00 – 18.00 uur

Waar
Online via Microsoft Teams

16.00 – 16.05 uur: Opening bestuur VCZ
16.05 – 17.15 uur: Adviezen en ervaringen van drie sprekers
17.15 – 17.45 uur: Interactieve gedeelte
17.45 – 18.00 uur: Afsluiting bestuur VCZ met vooruitblik naar volgende meeting

Informatie over de sprekers

Frans Schaepkens, bestuurder bij Waarborgfonds voor de Zorgsector
Het Waarborgfonds heeft ervaring met faillissementen in de zorgsector en heeft vooral een rol om deze te voorkomen. Tijdens deze bijeenkomst zal worden ingegaan op signalen, de eisen van het Waarborgfonds en waar ze het mis ziet gaan. Het Waarborgfonds biedt zorginstellingen een signaleringssysteem dat gebruikt kan worden om tijdig grote financiële risico’s in beeld te brengen, zodat daar maatregelen op getroffen kunnen worden.

Martin Verveer, voormalig Bestuursvoorzitter Spijkenisse Medisch Centrum
De ervaringen van Martin als directeur, namens de drie overnemende ziekenhuizen bij het Spijkenisse Medisch Centrum, na het faillissement van Ruwaard van Putten, sluiten goed aan bij het thema.
Martin zal naast de diepere (interne) oorzaken van dreigend faillissement, zoals leiderschap en soft controls, ook bespreken hoe een warme samenwerking met de eerstelijn of zorgverzekeraar bijdraagt aan het voorkomen hiervan.

Renske Kok, projectleider bij DSW Zorgverzekeraar
DSW ziet als zorgverzekeraar die de zorgplicht draagt voor hun verzekerden en als financierder van zorginstellingen een cruciale rol in de vroegsignalering en de continuïteit van de zorgverlening. Renske deelt tijdens deze bijeenkomst haar ervaringen als relatiebeheerder.

Noteer alvast de volgende themabijeenkomsten in uw agenda
• 17 juni: 'Corona ethische compliance dilemma's GGZ/ VG + ALV'
• 11 november: ‘Compliance in de praktijk’